Digitale teknologier

Digitale teknologier

onsdag den 5. marts 2014

Reflektion over undervisningen d. 4. marts

Så kom dagen for den sidste undervisning, som tiden dog flyver, og opgaven skal allerede afleveres næste uge!!

Vi startede dagen ud med at snakke eksamen, og få lidt vejledning og henvisning til hvordan opgaven og eksamen skulle foregå. Samtidig fik vi snakket planlægning af vejledning op til aflevering, tror det gav ro i sindet på mange. Dog er det første gang vi har kort tid til at skrive en opgave i, så er spændt på hvordan det går.

Praksisfællesskab - situeret læring
Vi fik fulgt op på Wenger og praksisfælleskaber, da Hanne ikke følte vi fik snakket nok om dette sidst på vores online møde. Jeg må da også ærlig indrømme at boge var meget komplex at læse, og andre studerende gav mig ret, vi fandt dog hurtigt ud af at Hanne som sekundær litteratur havde lagt en mere læselig udgave ud. Den må jeg se nærmere på.
Dog kan jeg godt forstå begrebet, og praksisfælleskaber er noget jeg som underviser på en erhvervsskole kan se stor mening med. Intet samler eleverne som et fælleskab hvor de deler det de lige har lært i tegneprogrammet, eller hvordan de har forstået materialet stål. SÅ jeg ser praksisfælleskaber som et vigtigt element, og noget jeg skal have mere fokus på fremover, det er ikke noget jeg har haft i tankerne før, og med øget fokus på dette, kan jeg se muligheden for at optimere den daglige gang i den uddannelse jeg har undervist på.




Evaluering af online undervisning
Vi evaluerede vores sidste undervisning online. VI var alle enige om det havde været super spændende, men aaaaalt for lang tid. 6 timer online var hårdt, og skulle man dette skulle det bruges i korte sessioner. Samtidig havde mange en følelse af at tiden der gik med præsentationer var spildtid.
Vi var dog enige om at vi ikke ville have været oplevelsen foruden, og den gav stof til eftertanke, i hvert fald hvis man selv overvejede at bruge det i sin undervisning.
I kan se vores nedskrevne noter på billedet nedenunder.



Udarbejdelse af et it-didaktisk design
Efter frokost samlede vi os som et fiktivt lærerteam der hver især havde 1-2 fiktive studerende med os. Disse studerende havde vi hjemme fra bygget op, og vidste alt om dem og hvordan de ville være i en undervisningssituation. Sammen skulle vi så forestille os at vi ville bygge en undervisning op og tilføje et teknologisk værktøj. For mig, og resten af klassen hvad jeg kunne forstå, var dette noget vi alle fandt super relevant. Det var en lærerig proces, som gav indblik i hvor stort et arbejde det kan være at bygge en undervisning op. For mit vedkommende gav det også en ide om hvordan jeg skal fokusere min opgave. Jeg har været meget fokuseret på at jeg skal tænke hele processen igennem, men kan nu se at det vil blive alt for stor en mundfuld, og resultere i en overfladisk vurdering af værktøjet. Det har givet mig en ide om at jeg vil fokusere på enten starten eller slutningen (evalueringen) af undervisningen med Twitter.
Alt i alt var det en meget god oplevelse, og meget lærerigt, i kan se tavle-noterne nedenunder.


    Del 1
                                                                                Del 2


Afslutning
Det var også vores sidste undervisningsdag, og vi snakkede om der var ting vi følte vi manglede afklaring på. I den gruppe jeg var i, var vi meget hurtigt enige om at vi godt kunne have brugt en øvelse, som den vi lige havde, før i forløbet. Eller måske bare flere af dem. Arbejdet på wiki'en som grupper havde også givet meget, så den talte selvfølgelig med. I plenum var vi alle enige om at det havde været super at arbejde med så mange teknologier, og jeg mener personligt at det har været super!! Og bloggen her føler jeg også har været et super værktøj, og jeg kan også se store fordele i at bruge dette i undervisningen. Det at man skal forholde sig til de man læser og bliver undervist i, det gør at man lytter mere, eller i hvert fald sætter sig ind i det efterfølgende fordi man skal blogge om det :) Alt i alt føler jeg det ha været en super oplevelse, den eneste fortrydelse er at jeg føler jeg halter lidt på teorien og fornemmelsen af hvordan jeg skal gribe planlægningen af en undervisning an. Kunne godt have brugt flere dage inden min opgave skulle afleveres, men på den anden side så er det jo bare en typisk hverdag for mig, forberedelse skal kunne ske hurtigt, det har jeg i hvert fald tit oplevet på dem skole jeg er.
Jeg er sikker på jeg ender på en god måde, og jeg har fundet hele modulet super spændende! :)

Creative Commons licens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar