Digitale teknologier

Digitale teknologier

onsdag den 5. marts 2014

Tanker om Twitter

I et af mine forrige indlæg snakkede jeg meget om mulighederne for Twitter, og jeg vil stadig mene jeg kan finde nytte af den i undervisningen. Dog gør det godt at summe lidt over ens tanker og komme med nye. Modellen SAMR, som jeg har nævnt tidligere, kan være et godt værktøj til at vurdere det it man vil bringe ind i sin undervisning. Er jeg inde at lave en erstatning, eller er jeg ved at transformere i undervisningen? Det er det jeg vil prøve at filosofere over i dette indlæg.

Hvis man skulle tage udgangspunkt i faget bæredygtighed, og at det bliver Twitter man vil indføre, er det så erstatning eller transformation?

På nogle punkter vil jeg mene der er tale om erstatning. Eleverne kan via Twitter søge informationer, følge en organisation/person osv., dette ville de som sådan også kunne gøre uden Twitter ved at søge på Google og hjemmesider. I stedet for at have en diskussion F2F, vil den nu være digital. Ja det er i hvert fald nogle af hovepunkterne der springer mig i øjnene.
Dog vil der være en genlæring i dette aspekt også, da eleverne skal ud af et kendt læringsrum og ind i et nyt. Vil mene det er en erfaring man som underviser bør udfordre ens elever med, i erhvervslivet vil man oplever forandringer og nye måder/metoder til at gøre det samme på, og det skal eleverne vide er en del af livet.

Transformation er dog en af de ting der også er meget vigtig, da det altid er nemt at finde nye ting der kan erstatte det gamle. Ved brugen af Twitter ser jeg også muligheden for at transformere undervisningen. Jeg giver de studerende muligheden for at bruge et kollaborativ værktøj. Dette ved at oprette en fælles Twitter som vi alle skal bidrage til. Det at eleverne skal tweete efter endt undervisning, om hvad de har lært, opsummere timen, føler også at dette er tæt på transformativ forandring. Jeg kunne nemt få dem til at gøre det på papir lige efter undervisningen, men med Twitter for de lov til at vente til om aftenen, så tingene lige når at synke ind og ideerne/tankerne kommer.

En tanke: på mange områder ser jeg meget af undervisningen kunne foregår uden Twitter, det har den jo gjort før. Men vi lever i en digital verden, og at eleverne får kenskab til dette samtidig med at de lærer noget konkret, det er også en af vores opgaver som undervisere på erhvervskolerne. Vi lever i en verden hvor alt er 'et klik væk', og eleverne skal være forberedte på dette også. Dog skal Twitter ikke bringes ind bare for at bringe noget ind i undervinsingen, og for mange vil det måske bare være det der sker. En anden metode en den normale. Jeg tror i hvert fald det kræver stort arbejde at indføre det, og samtidig have fokus på om man er i gang med at ændrer undervisningen på en ubetydelig eller betydelig måde.

Creative Commons licens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar