Så fik vi igen en masse input, og gennemførte en undervisning hvor teknikken rent faktisk virkede!! Det var lige før det var et problem at det virkede, men lidt bøvl var der dog også ;)
Vi startede dagen med at lave elevator-taler for hinanden.
For en god ordnes skyld, så er en elevator-tale en tale man typisk har i
elevatoren, hvor man evt. fanger chefen og gerne vil sælge sin ide. For os
betød det at vi skulle præsentere vores fokus i vores eportfolio (bloggen). Det var fint at hører andres ideer, både så man selv kunne
blive inspireret, men også så man kunne se hvad deres forståelse for vores
opgave var. Mit fokus, som nævnt tidligere, vil nok i sidste ende blive
Twitter. Hvordan det kan bruges i undervisningen. Jeg vil også gerne se på TPACK, bruge det som
værktøj til at sikre jeg tænker alle ting igennem.
Alle grupper fik fremlagt deres hjemmeopgave. VI fik hørt
fra gruppen der havde se på blogs, wiki’er også min gruppe om sociale netværk.
Igen var det en god debat det skabte, og
der blev diskuteret løst og fast om mange ting. En god måde at dele
viden, ideer og på den måde sætte tankerne i gang hos andre. Kunne da se at en
del af mine medstuderende fik oprettet en Twitter efter jeg havde snakket lidt
om dette. Så ja, det tager jeg æren for ;) Ej, jeg håber da de kan se at mediet
har sine muligheder, også når det kommer til undervisning.
Persondataloven &
Creative Commons
Herfra gik vi over i at se på persondataloven, og var inde
på datatilsynets hjemmeside, for at teste vores viden indenfor dataloven. Du
kan selv tage testen her, jeg fik 8 ud af 10 rigtige, der var et par hvor jeg
faktisk troede loven var strammere end den i virkeligheden var.
Som det er i dag dele vi lystigt løs på nettet, billeder,
information osv., og meget af det er noget vi selv har fundet og deler, eller
kopiere, og andet er vores eget. Men tænker vi over de rettigheder som der er,
og vores egen rettigheder? I bund og grund er der mange tilfælde hvor vi
fraskriver os alle rettigheder når vi henter en app, opretter en profil og
mange andre ting. Og det er vigtigt at kende til rettighederne, også så vi kan
informere vores elever om dem hvis vi bruger digitale medier i undervisningen.
En af de ting vi var inde over var Creative Commons. En smart
mulighed der gør det muligt at dele information, billeder, materiale med visse
forbehold. Det kan f.eks. være et billede. VI vil gerne ligge det offentligt,
og bruger Creative Commons til at ligge rettigheder på billedet. Vi kunne sætte
en rettighed på der siger at det må deles, men vi skal krediteres for billedet,
det må ikke bruges i kommercielle henseender, og når de bruger det skal de give
samme rettigheder som jeg har. Se nedenunder på billedet.
QR-koder og Augmented
Reality
Vi sluttede af med at se på QR-koder, noget de fleste
efterhånden kender. Vi prøvede at scanne lidt koder, og snakkede om muligheden
for at bruge det i undervisningen. Evt. kunne en QR-kode indeholde et link til
en instruktionsvideo på youtube. I kan se mere her på det slideshow vi
gemmegik.
Vi prøvede også at leje med Augmented Reality, der giver mulighed for at tilføje indhold på et billede man fysisk står med i hånden. Har ikke lige et konkret eksempel på hånden, men fandt dette online, synes den var lidt sjov:
Vi så også en video på youtube, muligvis fremtiden? Det ved
man aldrig. Kan bestemt se fordelen ved mange af tingene, så længe vi også
husker at se tingene omkring os gennem andet en glas. I mine øjne er virkeligheden
meget federe end en kunstigt fremstillet virkelighed, men det giver dog mange
rigtig gode muligheder for at opleve ting som ikke eksistere mere (f.eks.
dinosaurer som man ser i videoen). Du kan scanne nedenstående QR-kode, så kommer du direkte til videoen.
Til næste gang
Vi sluttede af med at se på hvilke medier man kunne bruge
til instruktionsvideoer, screen-o-magic er en fin gratis udgave. Fra skolen jeg
er på har vi licens til Camtasia, som også giver en god mulighed, man kan evt.
prøve det gratis i 30 dage, så man kan se om det er noget for en før man køber
det.Vi fik hver især en opgave, vi selv var med til at definere, min var at lave en kort instruktions-/introduktionsvideo til Twitter, så den opgave vil jeg kaste mig over.
Næste gang mødes vi på Adobe Connect og Google Hangouts, så
det bliver spændende om det går fuldstændig gnidningsfrit ;) Noget diger mig
der nok skal dukke noget op, men jeg har i hvert fald lagt min Skype id ind i
min blog på Blackboard for en sikkerhedsskyld!
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel–DelPåSammeVilkår 4.0 International Licens.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar