Digitale teknologier

Digitale teknologier

torsdag den 13. februar 2014

Undervisningen d.4. februar

IT der driller, det kender vi
I dag drillede vores projekter/smartboard ikke, igen. Det er begyndt at blive et hyggeligt morgenritual, og meget komisk, da modulet netop handler om IT i undervisningen.
Det beviser også en ting som er en stor udfordring ved brugen af IT, at den er skrøbelig.
Som underviser ved Teknisk Design, hvor ´brugen af en PC var nærmest konstant i undervisningen, lærte man hurtigt at den kunne være skrøbelig.
Hvi nettet ikke virker, projektoren driller, programmet ikke vil starte, PC'en er stået af osv., der kan dukke mange problemer op, som man før i tiden ikke havde. Og gør det digital undervisning skrøbeligt? Ja, det gør det, men før i tiden var der andre ting der gjorde undervisningen skrøbelig, så måske fokus skulle være på dette. Jeg ved i hvert fald at jeg lærte at blive rimelig færm med IT da jeg begyndte at undervise, og mange fejl på en PC kunne jeg selv rette op efter jeg havde set hvordan vores IT medarbejdere gjorde det.

Opsummering af bloggen
Vi skulle alle præsentere vores blog, og derefter snakke i små grupper om bloggene og hvad der var godt og kunne være bedre. Vores udfordringer m.m.
Vi fik igen snakket om bloggen på klassen, og følte der kom mere styr på hvordan jeg vil bruge min blog. Tror mest af alt at man har været vant til at gribe opgaverne på PD an på an anden måde, og denne er ny for os alle. På mange områder er det godt at blive kastet ud i dette, det giver en en fornemmelse af at man stadig har en del at lære. Samtidig giver det også et indblik i elevens side af undervisningen. Trods det at det ikke er lang tid siden jeg sidst var under uddannelse, er det altid godt at komme "om på den anden side", så man igen kan se det fra en ny vinkel.

TPACK, SAMR og diverse
Vi gennemgik igen TPACK og SAMR, det vil jeg komme ind på i et andet oplæg, men i kan se de forskellige modeller nedenunder.

TPACK

 Reproduced by permission of the publisher, © 2012 by tpack.org
 
 
Kort opsummeret: VI har fagfaglig, pædagogiks og teknologisk viden, disse 3 er alle noget man ser på i forhold til sin undervisning, og i midten er der den IT-didaktiske design, hvor alle disse 3 dele udarbejdes til den undervisning man vil have gennemført.
 
SAMR
Kort opsummeret: Denne model kan så bruge til at evaluere den undervisning man har sat sammen. har vi virkelig ændret noget, eller erstattet et medie med noget andet kendt, og hvilken læring er i fokus.
Efter dette så vi på et par andre teknologier, Delicious, en smule på diigo og på flickr. Alle sammen smarte måder til at gemme vigtige links samt til at have et digitalt billedealbum

Teknologier og opgaver
Vi sluttede af med at lave et skema, og se på nogle af teknologier vi havde været inde over. VI valgte os hver isæt ind på de teknologier vi ville arbejde med, og havde til opgave at ligge vores arbejde ind i vores fælles wiki senest mandagen før næste undervisning.
Personlig hoppede jeg på de sociale medier sammen med Kennet og Peter M. Dagen sluttede af med at vi gennemgik lidt forskelligt som alle havde gavn af, og jeg fandt ENDELIG ud af hvor jeg ikke kunne ligge en prezi ind.
Til info, så brug Google browser og IKKE Explorer når i vil embede fra prezi. Explorer vil åbenbart ikke samarbejde når det kommer til dette :)

Det var alt for nu! Stay tuned...

 
Creative Commons licens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar