Digitale teknologier

Digitale teknologier

onsdag den 19. februar 2014

SAMR

Så tager vi SAMR, noget som er lige så vigtigt som TPACK. TPACK kan ses som metoden hvorpå vi finder frem til den mest succesfulde integration af teknologi/IT i undervisningen. SAMR kan bruges til at evaluere det IT-didaktiske design (TPACK) vi har fundet frem til. Den bruges altså som et planlægnings værktøj, så vi vurderer og reflekterer over det vi har fundet frem til.

Modellen for SAMR ser ud som nedenstående:

 
 
Substitution (Erstatning)
Her er der tale om en simpel erstatning af det vi i forvejen bruge. f.eks. e-bøger i stedet for dem i papir. Brugen af IT ændrer ikke noget, den erstatter bare en gammel. Teknologien er bare en værktøjserstatning, det faglige lærer proces og den opgave eleverne arbejder med ændres ikke. Opgaver i denne kategori behøver ikke teknologi for at kunne udføres.
 
Augmentation (Udvidelse)
Her er teknologien en udvidelse, den er stadig en erstatning, men den giver nogle funktionelle forbedringer der gør det  lettere end før. F.eks stavekontrol i et Word dokument, det gør arbejdsprocessen lettere, men det er stadig kun en udvidelse. Opgaver i denne kategori kunne være blevet lavet uden teknologien.
 
Modificering (Ændring)
Her tillader teknologien en betydelig ændring af det faglige stof der skal undervises i. e-mail korrespondance, multimedier eller programmer der gør at undervisningen bliver en hel anden en den var før. Det didaktiske design af en opgaven ændres betydeligt ved brugen af en teknologi.
 
Redefinering (Omskabelse)
Her er teknologien med til at gøre opgaver mulige som ikke ville have været mulige uden. Mange kollaborativeværktøjer er et godt eksempel, såsom Google Docs eller wiki'er, der gør det mulig for elever at arbejde med samme dokument på samme tid, og endda også selvom de sidder i hver sin ende af verden. Uden teknologi ville opgaver i denne kategori ikke være mulige.
 
Som man kan se er de 4 kategorier delt ind i, "Understøttende" og "Transformering", man kunne også kalde dem for "Styrkelse af lærerproces" og "Transformering af lærerproces". Meningen med disse er, at man som underviser ikke kun skal fokusere på de første kategorier. Stykelse af en læringsproces kan virke som nyskabende for mange, men det er også vigtigt at se på de processer hvor vi transformere undervisningen og skaber muligheder der ikke var der før.
 
SAMR kan ses som en godt evalueringsværktøj når vi som undervisere vil prøve at se på teknologi i vores undervisning. Så vi ikke kun ser på de ting der giver mindre ændringer, men også tager fat på teknologier der kan være med til at transformere undervisningen som den er i dag.
 
I kan læse mere om SAMR på følgende blog, hvor jeg også har hentet det meste af indholdet i dette indlæg.
 

Creative Commons licens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar