Digitale teknologier

Digitale teknologier

onsdag den 19. februar 2014

TPACK


Lovede som sagt at komme mere ind på TPACK og SAMR, så det må jeg hellere holde.  Har valgt at dele det op, så oplægget ikke bliver for langt. Så i denne vil jeg gennemgå TPACK, så tager vi SAMR i næste. Samtidig ville den også være god i mit arbejde på eportfolio fremover, da jeg har tænkt mig at se på disse ting i forhold til de teknologier jeg vil bruge. Så lad os se på TPACK,.

Ordet i sig selv står for ”Technological Pedagogical ContenKnowledge”, og er et værktøj der er lavet til undervisere, for at hjælpe dem underviser bedst muligt når der er teknologi involveret i undervisningen. VI kan sige det er den bedste tænkelige måde hvorpå IT ellelr medier er integreret i undervisningen. Vores underviser kaldte det for IT-didaktisk design.  Jeg vil prøve at gennemgå det lidt.

De 3 overstående emner man ser på er:

·         Technological Knowledge (TK) – Teknologisk Viden

·         Contens Knowledge (CK) – Fagfaglig Viden

·         Pedagogical Knowledge (PK) – Pædagogisk Viden

Teknologi – er de teknologiske læringsredskaber vi har til rådighed. Søgemaskiner, tablets, web 2.0 tjenester osv.

Fagfaglig – det er det faglige stof vi gerne vil undervise i, lærer fra os, den viden eleverne skal stå med bagefter.

Pædagogik – er også didaktik, vores planlægning af en undervisning ud fra den viden vi har om læring, dannelse, gennemførsel og evaluering af undervisning.

Disse 3 dele skal ikke ses som enkelstående, men som snitflader der berører hinanden, og ved at se på alle disse områder kan vi finde frem til kernen, og den helt korrekt gennemtænkte integration af en teknologi i undervisningen. I kan se det på modellen nedenunder, den viste jeg også i et tidligere indlæg:
 
 
Reproduced by permission of the publisher, © 2012 by tpack.org

 De 4 områder/snitflader

·         Technological Content Knowledge (TCK) – Teknologisk Fagfaglig Viden

·         Pedagogical Conten Knowledge (PCK) - Pædagogisk Fagfaglig Viden

·         Technological Pedagogical Knowledge (TPK) - Teknologisk Pædagogisk Viden

·         Technological Pedagogical Contens Knowledge (TPACK) - Teknologisk Pædagogisk Fagfaglig Visen (IT-didaktisk design)

Hver snitflade ser på hvordan to områder kan arbejde sammen. Hvordan sørger vi får at den fagfalige viden kan fremlægges af et teknologisk hjælpemiddel på den bedst mulige måde. Eller hvilke muligheder findes der pædagogisk set, så vi kan få den fagfaglige viden omdannet til læring for eleverne. Alle disse emner kan i se gennemgået dybere på en blog omlæringsteorier. Samtidig er kommentarer fra undervisere der har brugt modellen, det er værd at læse igennem.

 
Creative Commons licens

Ingen kommentarer:

Send en kommentar