Lovede som sagt at komme mere ind på TPACK og SAMR, så det
må jeg hellere holde. Har valgt at dele
det op, så oplægget ikke bliver for langt. Så i denne vil jeg gennemgå TPACK,
så tager vi SAMR i næste. Samtidig ville den også være god i mit arbejde på
eportfolio fremover, da jeg har tænkt mig at se på disse ting i forhold til de
teknologier jeg vil bruge. Så lad os se på TPACK,.
Ordet i sig selv står for ”Technological Pedagogical ContenKnowledge”, og er et værktøj der er lavet til undervisere, for at hjælpe dem
underviser bedst muligt når der er teknologi involveret i undervisningen. VI kan
sige det er den bedste tænkelige måde hvorpå IT ellelr medier er integreret i
undervisningen. Vores underviser kaldte det for IT-didaktisk design. Jeg vil prøve at gennemgå det lidt.
De 3 overstående emner man ser på er:
·
Technological
Knowledge (TK) – Teknologisk Viden
·
Contens
Knowledge (CK) – Fagfaglig Viden
·
Pedagogical
Knowledge (PK) – Pædagogisk Viden
Teknologi – er de teknologiske læringsredskaber vi har til
rådighed. Søgemaskiner, tablets, web 2.0 tjenester osv.
Fagfaglig – det er det faglige stof vi gerne vil undervise
i, lærer fra os, den viden eleverne skal stå med bagefter.
Pædagogik – er også didaktik, vores planlægning af en
undervisning ud fra den viden vi har om læring, dannelse, gennemførsel og
evaluering af undervisning.
Disse 3 dele skal ikke ses som enkelstående, men som
snitflader der berører hinanden, og ved at se på alle disse områder kan vi
finde frem til kernen, og den helt korrekt gennemtænkte integration af en
teknologi i undervisningen. I kan se det på modellen nedenunder, den viste jeg
også i et tidligere indlæg:
·
Technological
Content Knowledge (TCK) – Teknologisk Fagfaglig Viden
·
Pedagogical
Conten Knowledge (PCK) - Pædagogisk Fagfaglig Viden
·
Technological Pedagogical Knowledge (TPK) - Teknologisk
Pædagogisk Viden
·
Technological Pedagogical Contens Knowledge
(TPACK) - Teknologisk Pædagogisk Fagfaglig Visen (IT-didaktisk design)
Hver snitflade ser på hvordan to områder kan arbejde sammen.
Hvordan sørger vi får at den fagfalige viden kan fremlægges af et teknologisk
hjælpemiddel på den bedst mulige måde. Eller hvilke muligheder findes der
pædagogisk set, så vi kan få den fagfaglige viden omdannet til læring for
eleverne. Alle disse emner kan i se gennemgået dybere på en blog omlæringsteorier. Samtidig er kommentarer fra undervisere der har brugt modellen,
det er værd at læse igennem.
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel–DelPåSammeVilkår 4.0 International Licens.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar